Bu Blogda Ara

27 Mayıs 2011 Cuma

Öğretmen Veli İş Birliği Yönergesi

T.C
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Genel Müdürlüğü

SAYI    B.08.0.ÖRG.0.20.02.02-426.04                                                           ANKARA
KONU  Okul-Veli İşbirliği


GENELGE
2002 / 27


İLGİ : a ) 20/06/1983 tarih ve 2141 sayılı Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği.
           b ) 17.4.2001 tarih ve 24376 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği.
           c ) 18.3.1996 tarih ve 2506 sayılı Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan Eğitim Bölgeleri ve Eğitim Kurulları Yönergesi.

Anne-baba çocuğun kişiliğinin oluşmasında temel olan özdeşleşme modelleridir. Çocukların davranışları büyük ölçüde anne-babalar ile olan etkileşimlerine bağlıdır. Dolayısı ile anne- babaların insanlar arası etkileşim konusunda beceri sahibi olması gerekir. Buradan hareketle öğrencinin eğitilmesi konusu ele alınır alınmaz karşımıza aynı zamanda anne- baba eğitimi konusu  da çıkmaktadır. Çünkü; öğrencilerin davranışlarının değişmesinde ve olgunluk kazanmasında aile eğitimi, okulda verilen eğitimden daha önemli yer tutmaktadır.

Görevi, öğrenciyi eğitmek olan öğretmenin hedefi aynı zamanda öğrencinin ailesi de olmalıdır. Öğretmenler için nitelikli eğitimde aileler ile iletişim ve işbirliği çok önemli bir yer tutmaktadır. Öğretmen - aile işbirliği ile ailelerin okula ve eğitime karşı olumlu tutum takınmaları sağlanabilir.
     
Ailelerde geleneksel hale gelmiş “okulla iletişim” konusu ele alındığında; aileler okula çoğunlukla ; çocuklarıyla ilgili  şikayet, parasal yardım istenmesi,  öğrencinin notunun bildirilmesi , uyarı vb. nedenlerle çağrıldıklarını düşünmektedirler. Bunların sonucunda ailelerde beliren duygular, genellikle çekinme, korku, boşvermişlik ve öfke olmaktadır. Bu olumsuzlukları gidermek, anne ve babaların  çocuklarının  eğitiminde etkin  rol almalarını sağlamak amacıyla belli aralıklarla toplantılar düzenlemek, toplantılara birlikte katılmalarını sağlamak  en yararlı yöntemdir.

Bu işbirliğini sağlamak amacıyla ilgi (b) yönetmeliğin 46’ıncı maddesinde belirtilen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri  yürütme komisyonunda;  eğitim ortamında, öğrenciler, aileler, yöneticiler, öğretmenler ve psikolojik danışmanlar arasında sağlıklı ve uyumlu ilişkiler kurulabilmesi  için gerekli önlemler görüşülür ve yapılacak çalışmalar belirlenir.

                                                                                                                                    ./..


                                                                                                                                                            

T.C
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Genel Müdürlüğü

SAYI    B.08.0.ÖRG.0.20.02.02-426.04                                                           ANKARA
KONU  Okul-Veli İşbirliği

-2-
                                   
Bu amaçla ; resmi ve özel  okullarda , okul- aile  ve öğretmenler arasında iş birliğini gerçekleştirmek, velileri öğrencilerin gelişim dönemleri ve akademik durumları hakkında  bilgilendirmek,  okula sahip çıkmalarını sağlamak ve etkin  bir şekilde eğitim hizmetlerine katmak üzere bir  eğitim-öğretim yılında en az iki kez olmak üzere okul idaresinin ihtiyaç duyduğu zamanlarda  “veli toplantıları” yapılmaktadır.

            Veli toplantıları  üç aşamada ele alınabilir :
·        Genel veli toplantısı
·        Şube veli toplantısı
·        Bireysel görüşmeler (Veliler ile yapılacak özel görüşmeler)

Bu toplantılara okul yöneticileri, okul psikolojik danışmanları (rehber öğretmenleri),  sınıf rehber öğretmenleri ve alan öğretmenlerinin işbirliği içinde katılımı sağlanmalıdır. Veli toplantılarında aşağıda belirtilen hususlara uyulmalıdır :

1. Velilere gönderilen “veli toplantısı çağrı yazısında” toplantı gündemi belirtilmelidir. Gerekirse veliler telefonla da bilgilendirilerek toplantıya katılım sağlanmalıdır. Yapılan toplantının amaçları mutlaka gönderilen yazıda belirtilmelidir. Velinin yalnızca çocuğunun notunu öğrenmek ya da yardım istenmesi amacıyla  toplantıya çağrıldığını düşünmemesi sağlanmalıdır.
2. Okul bütün yapısıyla (bina, personel, eğitim olanakları vb.) velilere tanıtılmalı ve okulun istenilen düzeyde eğitim vermesi için okul ve veli beklentileri üzerinde konuşulmalıdır.
3. Okulda  uyulması gereken kurallar velilere de anlatılmalı, yönetmelikler tanıtılmalı,  bu konularda da velilerin özen göstermesi istenmelidir.
4. Öğrenci başarılarının artırılmasına  yönelik olarak, velilerle işbirliğinin sağlanması gerekliliği üzerinde durulmalı ve velilerin desteği ile bunun sağlanabileceği anlatılmalıdır.
5. Velilere; öğrencilerin bireysel farklılıkları anlatılmalı , her öğrencinin başarısının ya da başarılı olduğu alanların farklı olabileceği ve onlardan yeteneklerinin üstünde başarı beklemelerinin yanlış olacağı dile getirilmelidir.
6. Okul psikolojik danışmanı (rehber öğretmeni) toplantılara katılıp velilere; rehberlik ve psikolojik danışma servisini ve görevlerini tanıtarak, hangi durumlarda servisle işbirliği yapmaları gerektiği, öğrencilerin gelişim dönemleri , gelişim özellikleri, bu dönemlerin getirdiği davranış özellikleri ve öğrenci başarısının artırılması konularında  onları bilgilendirmelidir.
7. Velilerin , öğrenci gelişim dönemlerine ilişkin ayrıca  bilgilenmek istedikleri konular varsa,  psikolojik danışman tarafından saptanarak daha sonraki günlerde bu konularla ilgili seminerler düzenlenmelidir.
                                                                                                                        ./..
T.C
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Genel Müdürlüğü

SAYI    B.08.0.ÖRG.0.20.02.02-426.04                                                           ANKARA
KONU  Okul-Veli İşbirliği

-3-

8. Velilere, öğrencilerin başarısızlıkları ve olumsuz özellikleri yerine,  başarıları ve olumlu yanları gösterilmeli, anne ve babaların çocuklarıyla gurur duymaları sağlanmalı, okulu daha çok benimsemelerine olanak tanınmalıdır.
9. Öğrencilerin okul içindeki davranış ve çalışmalarını izlemek amacıyla, velilerin okulu ziyaret etme gereği dile getirilmelidir.
10. Toplantılarda öğrencisi hakkında görüşünü bildiremeyen, ya da özel görüşmek isteyen velilere, daha sonra gerekirse  psikolojik danışman, sınıf rehber öğretmeni hatta ilgili okul yöneticisi ile görüşebileceği açıkça söylenmeli ve okula gelmeleri sağlanmalıdır.
11. Velilerin okul hakkındaki görüşlerine önem verilmeli, bu görüşler uygulanabilirliği ölçüsünde değerlendirilmelidir.
12. Okulun olanakları çerçevesinde öğrencilerin sosyal etkinliklere  katılmaları için, veli desteğinin gerekliliği üzerinde durulmalı, bu etkinliklerin öğrencinin kendine güven duymasında ve başarı duygusunu kazanmasında önemli  olduğu anlatılmalıdır.
13. Çocukların içinde bulunduğu yaş dönemlerinde arkadaşlığın yeri ve önemi büyüktür. Velilere; arkadaşlığın gerekli olduğu ancak, çocuğun arkadaşları, hatta gerekirse arkadaşlarının aileleri ile de iletişim kurarak  onları tanımalarının gerekliliği anlatılmalıdır. Çocuk  bir yere gitmek istediği zaman kısıtlamak yerine, kiminle, nereye gideceği, ne kadar kalacağı, kaçta döneceği vb. konular konuşularak çocuğun isteklerine cevap verilmelidir.
14. Velilere; çocuklarının gereksinimleri kadar harçlık vermeleri gerektiği anlatılmalı, az ya  da gereğinden çok verilen harçlıkların çocukta istenmeyen bir takım davranışlara yol açacağı anlatılmalıdır.
15. Çocuğun davranışlarında her zamankinden farklı  bir durum gözlendiğinde, okul görevlilerinin veliyi,  velinin de okul görevlilerini  bilgilendirmesi  ve işbirliğine gidilmesi gerekliliği  veliye aktarılmalıdır.
16. Veli toplantılarına tüm okul çalışanlarının  katılımı sağlanmalıdır. Bu kapsamda ;

a) Okul yönetiminin; her dönem yapılacak toplantıların planlanması, toplantı saatlerinin belirlenerek velilere duyurulması, toplantılar için uygun yer ve ortamın sağlaması,
b) Psikolojik danışmanların (rehber öğretmenler);  rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tanıtılması, bu hizmetlerden velilerin nasıl yararlanacağının bildirilmesi, öğrencilerin gelişim dönemleri ile eğitimde velilere düşen görev ve sorumluluklar konusunda velileri bilgilendirmesi.
                                                                                                                        ./..

T.C
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Genel Müdürlüğü

SAYI    B.08.0.ÖRG.0.20.02.02-426.04                                                           ANKARA
KONU  Okul-Veli İşbirliği

-4-

c) Sınıf ve sınıf rehber öğretmenlerinin;  sınıfın genel durumu , velilerle işbirliği ve  yıl boyunca öğrencilerle yapılacak çalışmalar hakkında velileri bilgilendirmesi, bu konuda veli desteğinin gerekliliğini anlatması ve bireysel görüşmelerin nasıl yapılacağı  hakkında yöntemleri belirtmesi,
d) Alan öğretmenlerinin;  dersleri ile ilgili yapılacak çalışmalar, sınıfın genel durumu ve  alanı ile ilgili olarak  çocuklarını nasıl destekleyecekleri hususunda velileri bilgilendirmesi,
e) Müdür yardımcılarının; okulun genel durumu hakkında velileri bilgilendirmesi (devam-devamsızlık, ödül ve disiplin yönetmeliği vb.), gerekli durumlarda işbirliği yapılmasının önemini vurgulaması,

            gereklidir.

Konuyla ilgili olarak anne babalara yönelik hazırlanmış bir durum değerlendirme listesi ekte sunulmuştur. Veli toplantılarında bu listenin velilere verilmesi onlara çocuklarının eğitimi konusunda yararlı olacaktır.

Bu Genelge hükümlerine uyulması ve okullara duyurulmasında gereken özenin gösterilmesi,  öğrenci başarısının artmasını ve uygun bir eğitim ortamının oluşmasını sağlayacaktır.

Bilgilerinizi ve gereğini önemle rica ederim.



                                                                                                            Metin BOSTANCIOĞLU
                                                                                                               Millî Eğitim Bakanı

 












EK – 1


ANNE  BABALAR



·        Çocuklarınızı  tanıyor, her birinin farklı olduğunu ve hangi alanlarda başarılı ya da başarısız olduğunu biliyor musunuz?
·        Çocuklarınız için koyduğunuz kurallarda tutarlı olduğunuzu düşünüyor musunuz?
·        Çocuklarınıza verdiğiniz sözleri tutabildiğinizi düşünüyor musunuz?
·        Çocuklarınıza haksızlık ettiğinizi düşündüğünüz zamanlarda bu duygularınızı onlarla paylaşabiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızı cezalandırdığınızda ya da hatalı bir davranışını gördüğünüzde ceza vermeden ve onu suçlamadan önce dinliyor musunuz?
·        Çocuklarınızı eleştirirken , kendi özeleştirinizi yapabiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızı sevdiğinizi, onlara değer verdiğinizi ve onlara güvendiğinizi hangi sıklıkta söylüyorsunuz ve bu duygularınızı davranışlarınızla gösterebiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızla ilgili herhangi bir konuda onların da fikrini alıyor musunuz?
·        Çocuklarınızın duygularını dile getirmelerinde (sizlerle ilgili ya da farklı konularda ) yardımcı olabiliyor musunuz?
·        Çocuklarınıza zaman ayırıp  günü nasıl geçirdikleri ve sizinle konuşmak istediği konular hakkında  onları dinleyebiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızın görüştüğü bütün arkadaşlarını hatta onların ailelerini tanıyor ve onlarla görüşebiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızın boş zamanlarını geçirmek için gittiği yerleri ve kimlerle gittiğini biliyor musunuz?
·        Belli dönemlerde çocukların hastalıklara karşı direnci düşer.Çocuklarınızı zaman zaman sağlık kontrolünden geçiriyor musunuz?
·        Çocuklarınızın dinlenmesinde ve düzenli uyumalarında onlara yardımcı olabiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızın düzenli ve sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmasında etkili olduğunuzu düşünüyor musunuz?
·        Çocuklarınız hakkında  öğretmenlerinden bilgi almak için zaman zaman okula gidiyor musunuz?
·        Çocuklarınızda normal davranışından farklı bir durum gözlediğinizde, sınıf öğretmeni ya da okul psikolojik danışmanı ile görüşmeye gidebiliyor musunuz?
·        Çocuklarınızdan başarı beklerken, onun çalışması için evde uygun fiziki ortamı  sağlayabiliyor musunuz?
·        Çocuklarınız derslerinde başarısız olduğunda , bu durumun çalışmakla düzeltilebileceği fikrini verebiliyor musunuz?

Yukarıda yazılanlar için, sizlerin anne- baba olarak çocuklarınızla ne kadar ilgilendiğinizi gösterir bir durum değerlendirme listesi denebilir. Çocuklarımızın yetişmesinde biz öğretmenlerle birlikte görev alan siz anne- babaları, eğitim konusunda bilinçlendirmek amacı ile  hazırlanmıştır.                                                                                               
TEŞEKKÜRLER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder